måndag 29 juli kl 07:09

Inför älgjakten 2024

Sommaren är här och merparten av samrådsmöten, årsmöten och andra möten är avslutade. Älgskötselplanerna är förhoppningsvis justerade efter den gångna säsongens jakt. Snart stundar en ny höst med många möten och inte minst härlig älgjakt. Älgläget i länet har minst sagt utmaningar men merparten av dessa utmaningar kan vi göra någonting åt.

Till                                                                                                                                                     Huseby 2024-07-01

Jägare och jaktlag i Kronobergs län

Här konkretiserar vi nuläget och vägen framåt för älgförvaltningen i länet.

Nuläge:

• Numerär: sjunker.
  • Reproduktion: sjunker.
  • Kvalitén på älgstammen: sjunker.
  • Varg: ökar.
  • Övrig dödlighet: ökar.

Med dessa förutsättningar, hur bevarar vi en meningsfull älgjakt?

Avskjutningen av älg i Kronobergs län 1960 – 2023. Lodrätt streckad linje, det ”nya” älgförvaltningssystemet införs 2012. Röd streckad linje, jämförelse historisk med undantag för åren runt Gudrun får vi backa till slutet av 60 – talet för att hamna på samma siffror som nu.

1. Vi rättar till det så här:
  • Fokus på kalvjakten

Länets kalvavskjutning är precis över 50 %, den behöver vara högre, målet är 60 %. Tänk andel av den totala avskjutningen!

• Värnar om hondjuren

Vi har varit för vårdslösa med vilka hondjur som fällts. Sämre kvalitet, ålder och storlek på produktiva kor lägger ytterligare press på stammen. Tänk efter! Spara produktiva stora kor.

• Behåll bra tjurstam

Vi ligger inom intervallet på 35–40 %, här behöver vi vara kvar för att inte förlora det vi skapat.

Många delar i att få en bra älgstam styr vi själva med höger eller vänster pekfinger – Nu är det tid att bestämma hur vi vill ha det med älgstammen i Kronoberg. Vi behöver fokusera på kvalité och välja rätt djur, det finns både bra och dåliga älgar i stammen och det är vi som avgör. En liten kalv kommer att förbli en liten älg hela livet. Att välja rätt älg är a och o, vilket inte alltid är lätt men att släppa förbi om man inte är säker är lätt!

1. Åtgärder för det vi inte kan påverka:
  • Klimat:

En svagare älgstam påverkas mer av klimatförändringarna. För älgstammens skull rekommenderar vi att senarelägga älgjaktstarten till 21 oktober 2024.

Tidig brunst, ger tidigt födda kalvar, ger bättre och större älgar.

• Varg:

Etablering påverkar både jakt och förvaltning. Håll koll på predation och vargförekomst. Rapportera predation i Viltdata och rovdjursobservationer i Skandobs.

Även om klimatet och årsvariationen kan spela lite spratt för älgarna så måste vårt mål vara att ha stora produktiva djur i stammen och därmed borga för en tidig brunst och tidigt födda kalvar – dessa har störst chans att bli bra framtida produktionsdjur.

1. Övrigt
  • Rapportering:

Älgobs / övrig dödlighet / sjukdom. Med en svagare stam behöver vi ännu bättre fakta för att kunna följa utvecklingen. Rapportera samma dag!

• Etik:

Jaga med eftertanke och med etiken främst – det är nyckeln för både jakten och viltets framtid. Det gäller även hundanvändningen, under hela säsongen!

En mera utförlig beskrivning av läget och åtgärderna hittar ni här.

Hälsningar

Elias Turesson, Ewert Frisk och Jocke Svensson

Vid frågor och support kontakta:

Elias Turesson, Jaktvårdskonsulent

elias.turesson@jagareforbundet.se