Foto: Mostfoto
tisdag 01 oktober kl 05:28

Rapportera rovdjur i Skandobs Kronoberg 2024-2025

Den 1 oktober börjar inventeringsperioden för varg (1 oktober-31 mars) och lodjur (1 oktober-28 februari). Jägarnas rapporter är helt avgörande för att få en så komplett bild av rovdjursläget som möjligt. Förvaltningssystemet för rovdjur bygger på kvalitetssäkrade föryngringar som ligger till grund för beslut om till exempel licensjakt. Så vill man att vi ska kunna jaga stora rovdjur bör man också bidra till inventeringen.

Kvalitetssäkringen bygger på att Länsstyrelsen eller dess kvalitetssäkrare får in rapporter om observationer och har bra kontakt med jakträttshavarna i olika områden. Stora delar av länet är relativt väl täckt men som kan ses i kartorna i dokumentet så finns det också stora områden som till synes är tomma på rapporterade rovdjursobservationer. Dessa ytor är också viktiga att täcka upp. Kvalitetssäkrarna är intresserade av alla observationer - helst med bild eller video, spår i snö samt spillning från varg. Extra värdefullt är observationer av flera djur tillsammans, gäller både för varg och lodjur.

Under säsongen ska även vargspillning samlas in för att analysera vargarnas val av byte i södra Sverige. Hittas vargspillning, lägg in rapporten i Skandobs eller kontakta en kvalitetssäkrare direkt så kommer denne ut och tar provet. Vargspillning innehåller ofta mycket hår och benbitar men kan också bestå mer av blod och kött vilket gör spillningen mörkt röd och har minst sagt väldigt stark doft.

Länet är inne i ett läge där vi står inför en stor förändring vad gäller rovdjurspopulationerna och kanske framför allt tätheten av vargrevir. Rapportering av rovdjurdjursobservationer, och för den delen avskjutning av allt vilt, är därför väldigt viktigt – så gör det som är rätt och bidra!

Rapportera rovdjur i Skandobs Kronoberg

Rapportera med viltkamera Kronoberg 2024-2025

Hälsningar

Elias Turesson, Svenska Jägareförbundet och Magnus Lundmark, Länsstyrelsen Kronoberg